Oracsbitu 18

2002 július 17-e:
Erdővidéki barangolás

A szállásunkul szolgáló étterem figyelmeztető felirata. Reggeli ébredezés! Baróti piaci életkép, ahol pl. irtó olcsón lehet biciklialkatrészeket kapni... ...s amit persze a szakértők ki is használnak. :-) Nyugi, ez nem Köjál-ellenőrzés...
Tanakodás az előttünk álló sötét jövő fölött. :-) Vendéglői életkép Verával (vendéglátónkkal). A vendéglő ötletes berendezését mindenki dícsérte. Búcsúpillantás az időközben majdnem kiürült piacra. Barót főtere.
Bibarcfalva határa a környék egyik kincse, a borvíz palackozó üzemével. A bibarcfalvi templom egyedülálló Szent László freskói. Kalauzunk a falu lelkipásztora. Egy-egy ilyen templomlátogatás természetesen kiváló pihenőürügy is... :-) Nem, nem erről a faluról nevezték el a baconszalonnát.
Technikai kor-bemutató: kamionból átalakított busz (!), parabólintó, lovaskocsi és persze biciklitömegek. Irány Benedek Elek emlékháza! Üdvözlő versike a parkban. Hűsölés az árnyasban. Az emlékház.
Emléktábla a székely nép nagy mesemondójáról. Pazar kiállítás fogadott bennünket. Elek apó emlékei - 1. A tárlatvezető mesékkel andalít bennünket. Elek apó emlékei - 2.
Elek apó emlékei - 3. A társaságra rájött a csoportfotó-igény. :-) A postahivatal (Bibarcfalva, visszafelé menet). A borvizes strand... Hetente egyszer engedik le a strand vizet - s hát ez nem pont mára esett? :-(((
Strandolási pótcselekvés. Fetrengés - hűsebb időre várva. Irány a borvízforrás Bibarc határában. Kielégüléshez közel... Utunk exkluzív formájú villanypóznák mellett vezet tova.
Vargyas fa harangtornya. Vargyas polgármesteri hivatala egy szép kis kastély. No mi hibádzik a feliratban? Hmmm, hát igen, a románban nincs Y betű!... Helyi rendtartás. Sütő Béla fafaragó művész házának kapuja.
A székelykapu közelebbről. A bemutató ~tisztaszoba~. Sütő Béla egyik fiától alapos ismertetőt kapunk. (Háttérben a nagymama - elfekvőben.) A csapat (aki nagyrészt nem vette észre a nagymamát...) ~Lapító~ kiállítás. (gy.k.: a ~lapító~ = díszes vágódeszka)
Vargyas temploma ~bevezetékezve~. (Képtelenség volt találni egy megfelelő, derótmentes szöget...) Irány a Vargyas völgye. Vargyas-völgyi életképek - 1. Vargyas-völgyi életképek - 2. Vargyas-völgyi életképek - 3. A háttérban dagadó kumulusztornyok, amelyekre később komoly szerep hárul. :-)
Vargyas-völgyi életképek - 4. Vargyas-völgyi életképek - 5. A felszálló füst már jelzi, közel a táborhelyünk. Táborverés előtti gyors hűsölés. (S hogy milyen igazam volt!!!) Tempós táborverés közvetlenül a patak partján.
A sietség oka nem véletlen,... ...elég csupán egy picit felpillantani az égre! A sátrak felállítása után szinte azonnal kitört egy négy menetes irtózatos felhőszakadás-sorozat!

Eljött a (lassan szokásossá váló) dél, mire a csapat összeszedte magát, és elbúcsúzott Baróttól, a néhai bányászvidék központjától, ahová korábban a bányászkodás végett jópár embert - mindenféle népséget - betelepítettek. Utána a történet a szokásos: a bányászni- való elfogyott, a jónép meg maradt, munka nélkül. Erdővidék egy láthatóan szegény vidék. Mezőgazdaság alig (hiszen a terület meglehetősen magasan fekszik, nem terem meg akármi), jelenlegi értékét és hírét pl. a borvíz jelenti, amelyet a következő faluban, Bibarcfalván palackoznak. A forrást is megleltük persze, kivártuk a sorunkat és ittunk, vételeztünk belőle. (A víz így "natúre" persze sokkal vasasabb, amit a palackozás előtt kivonnak belőle. Meg kap bele egy csomó plusz széndioxidot - így kivánja meg a fogyasztói társadalom. :-)

Kicsit tovább, Kisbacon mellett található Benedek Elek emlékháza, ahol életének jelentős részében élt feleségével, írt, alkotott. A kiállítást egy alapos, bár kicsit sajátos hangulatú élőszavas "tárlatvezetés" kísérte, mesékkel, idézetekkel. A faluban más érdekességet is láthattuk, pl. egy kamion elejű buszt, amely a tömegközlekedést szolgálhatta. :-) Elek apózás után visszagurultunk Bibarcfalvára, felkeresve a helyi strandot, ill. a strandként hirdetett medencét. Lelkesedésünknek azonban le kellett lohadnia, ui. épp szerdánként történik a medence nagytakarítása - szó sincs bármiféle vízforgatásról, dugó ki, medence le, a felgyülemlett vastag barna réteg (rothadás, vasas iszap stb.) eltávolítása slaggal (egyébként mezitlábosan), majd utána (másnapra) újra feltöltés egy hétre... Maradt a külső zuhany, de az legalább ingyen. Helyette finom csapolt barna sört nyeltünk, ebédeltünk, vártuk a meleg múlását.

Baróton keresztül az irányt Vargyasnak vettük, ahol megtekintettük Sütő Béla fafaragó művészi házi kiállítását. Majd a Vargyas-patak völgyében földúton elindultunk a sziklás-barlangos vidék felé. Mintegy 10 km-t tekertünk-toltunk (a viszontagságokat most hagyjuk), s alkonyattájt értünk egy szép, táborozásra alkalmas helyhez. E sorok írója rögtön belevetette magát a patakba felfrissülni, és lám, milyen jól tette! Később nem volt mód már erre, illetve volt, csak egészen másképp...

A kellemesnek ígérkező estében közvetlenül a patak mellett vertünk tábort. A sátorverés haladtával egyidőben viharos gyorsasággal kezdtek összeállni a zivatarfelhők is. Az égi jelet egy, a felettünk lévő hegycsúcsba vágó jókora villámcsapás adta meg este 9 körül. Pillanatokon belül ömleni kezdett az eső - szerencsére nagyjából mindenki befejezte a sátrak felállítását. Becsülni sem tudjuk, mennyi csapadék hullott le, amikor már azt gondoltuk, végre mindjárt eláll, mindig újra- és újrakezdte. (Négy hullámban 40-50 mm-nyire taksáltuk utólag.) Az ég szinte folyamatosan világos volt a temérdek villámlástól, szerencsére mind távolabb ért földet. A szél sem volt vészes, a völgy védett volt - legalábbis a széltől.

Este 11-re nagyjából lecsendesedett a vihar, béke kezdett honolni a tájon. Felmértük a "veszteségeket", nem voltak vészesek, így a csapat lassan nyugovóra térhetett. A mellettünk zubogó patak, mint várható volt, egy kicsit megduzzadt, nézegettük, méregettük, vagy félméternyit nőtt a víz szintje, de nem tűnt vészesnek. Jómagam még fentmaradtam vagy egy órát - "emlékirataimat" írva, meg a patak miatt -, de minthogy a vízszint állandó maradt, magam is sátorba bújtam.