Oracsbitu 18

2002 július 22-e:
Csíkszeredai kóválygások

Reggeli doktori ébresztő :-) Reggeli nyergesi továbbaltató... :-) Egy szinttel lejjebb... Reggeli. Az ebéd még kapirgál. :-) Csíkrákos erődtemploma.
Napóra az erődtemplom falán (a déli, ha igaz :-) E vidéken szokás a templom egybeköltözése a temetővel. Kilátás a Gyimesbe átnevezető szorosba (l. a holnapi programot). A harangozó harangoz. A napórát elfelejtették felhúzni!
Csíkrákos templomának története. (Jó megoldás a lefotózás, ha az embernek nincs elég ideje helyben olvasgatni. :-) Templombelső. Szent László emlék persze itt is akad. Modern és régi korok együttélése. (Balra elől egy lógó belű olajkazán.) Ezerkevésből származó feltárások.
A madéfalvi veszedelmi emlékmű. 200 székely vertanú emlékére... Tizenegynéhány elcsigázott oracsbitus emlékére... :-) Az 1999-es napfogyatkozás emlékére... (felénk hol látni bármi hasonló emléket, hmmm?) Madéfalva - a háttérben a relatíve jókora vasúti rendezőpályaudvarával.
Távolkép Csíksomlyóról. Zsánerkép egy tipikus Magazin Mixt-ről (magyarul: vegyesbót). Márton Áron Főgimnázium Csíkszeredán. Csíksomlyói fogadtatás. A csíksomlyói kegytemplom.
Templombelső - 1. Templombelső - 2. Templombelső - 3. Templombelső - 4. A kolostor udvara a keleti fali napórával.
A kolostor udvara a nyugati fali napórával. Ugyanaz hátulról (a nyugati és északi fali napórákkal.) Kolostorudvar templomtornyostul. A keleti fali napóra. Az északi fali napóra.
A nyugati fali napóra. Mikes Kelemen síremléke. A síremlék felirata közelebbről. Csíksomlyó története. A kegytemploma szerkezete.
Zöld rétek, útban a keresztút felé. Kálváriai látkép. Kálvária a Somlyó-hegyen. Kálvária ~popsinézet~. Új modern pihenőhely.
A Somlyó-hegy lábánál fakadó borvízforrásnál a szokásosan nagy a forgalom. Csíkszeredai utcakép - 1. Csíkszeredai utcakép - 2. Pizzazabaparti - 1. Pizzazabaparti - 2.
Biciklibarikád. Csíkszeredai utcakép - 3. Városi virágidill. (Az előző, 6 évvel korábbi oracsbitu óta a város sokat szépült.) Modern templom a lakótelepek között. Csíkszeredai utcakép - 4.
A főtéri park központja. (Erdélyben minden komolyabb település hatalmas parkkal rendelkezik.) Az másik modern templom épül a domboldalon. Csíkszereda néhai ~taps-tere~. ~Taps-tér~, templom és park. Útban a reménybeli sörgyár felé, amikor jókora felhőszakadás közeledik...
A felhőszakadás átvészelése. No ezt magyarázza meg valaki, hogy ez mit jelent? (Mármint a felirat a postaládán.) Felhőszakadás után áldásos napfény. Tyndall-jelenség a vasútállomás fölött. A túloldalon pedig szivárvány!
Szivárvány, mégpedig kettős! Csíkszereda vasútállomása. Távolban Tusnád - szinte érezni, mennyire lejt az Olt völgye arrafelé. Nyergeskétől végső búcsú - idő előtt ~menekül~ (holmi rokonsági esküvő miatt).

Reggel, ahogy egy ilyen helyen kell, kakas kukorékolt, kutya ugatott, kecske bégetett, nyuszi nyusszogott, birka birkult - a városi fülek számára mind megannyi inger, ami néhányunkat nem hagyott aludni. Nekem végülis másodmagammal lent a "földszinten" tűnt tágasabbnak az alvóhely. (Anno észleltem már eleget szénakazalban az Alföldön, s mindig összesüppedt alattam...) Állíthatom, hogy az egyik legjobb alvásom itt következett be. Érdekes, hogy alul - más irányból nyilván - disznóól építtetett egybe a csűrrel, de annyira jól megcsinálva és karbantartva, hogy "illata" egyáltalán nem volt zavaró.

Mi minden terem "itt fenn" a Csíki-medencében és mikor? A meggy és cseresznye mostanra (július közepe!) épp hogy beérett. A gyalogbodza itt-ott még csak most virágzik. Se búza, se kukorica, se szőlő nem terem meg - a bort messzi vidékekről hozzák. A közismertebb növényen közül a pityóka (=krumpli) állja a sarat - hogy miként és mennyire, azt majd az utolsó nap láthatjuk meg! :-)

A szokásos déltájban indulván először a csíkrákosi erődtemplomot látogattuk. A déli időpont előnye, hogy nem kellett a harangozót előkerítenünk - ugyanis épp harangozott. Szigorúan manualice, szó sincs telematikáról, meg vindózos felületen történő időzítés pipa- beklikkelésről!... :-))) Itt is láttunk a templom falán feltárt freskókat, amely a változatosság kedvéért valószínűleg Szent László- jelenetfélék lehettek. Napórát is lelhettünk a templom déli falán - hogy legyen benne egy kis csillagászattörténet is. Érdekes még, hogy ezen a vidéken a falusi templomok köré "épült" a temető is.

Később megérkeztünk Csíkszeredára, ahol többféle programot is terveztünk. Az első utunk Csíksomlyóra vezetett, a klasszikus búcsújáróhely és kegytemplom megtekintése végett. A templom melletti kolostor udvarán egyszerre 3 napóra is látható, a nyugati, északi és keleti falakon. Ittunk a közeli borvízforrásból, majd a csapat többsége elkezdett felszaladni a mellette lévő hegyen épített kápolnához a keresztúton. A keresztút nehéznek bizonyult, nemcsak a meredeksége, hanem a közben kitört soronkövetkező zápor okán is.

A kis kényszerszünet után bugurultunk a városközpontba, s leragadtunk egy pizzázóban. Jól tettük, mert újabb éjfekete felhők érkeztek észak felől, de a napernyőknek köszöntehően nem lett lucskos a pizza. De ezzel persze megint elment az idő. Már este 6 körül járt, amikor - újabb felhőszakadásocska kíséretében - elindultunk a korábban meghirdetett legfontosabb programpontunk helyszíne, a sörgyár irányába. El sem jutottunk a tetthelyig, egy eresz alatt ácsorogtunk az ítéletidőben, amikor jött a hír, az üzemlátogatásra du. 3-ig kerülhetett volna sor, az engedélyező igazgató csupán addig dolgozott. (De jó neki! Ha nálunk is ilyen lenne, mennyivel nyugodtabb lenne a világ!...)

Így hát a sörgyárazás helyett maradt a biciklis városnézés. Csíkszereda túlnyomórészt magyar város, román szót csak nagyon elvétve hallottunk. A feliratok vagy kétnyelvűek (általában elől a magyarral), vagy csak egynyelvűek. Szebb lett a 6 évvel ezelőtti állapothoz viszonyítva, a fejlődés szemmellátható. A biciklis bagázs nagyobb része "hazaindult" Csíkrákosra, mi néhányan viszont ottmaradtunk Nyergeskét vonatra rakni, aki rokonlakodalom miatt elhagyott bennünket. A bevagonírozás némi logisztikát kívánt, ugyanis a Korona-expresszen az idő múlásával megszüntették a poggyászkocsit, s expressz lévén a kerékpárt - ellentétben a 6 évvel előtti gyakorlattal - elvileg nem nagyon lehetett volna szállítani rajta. Borbála előrejelzése kiválóan működött: az ezen országban szokásos "eljárásnak" megfelelően a ropogós magyar forint az összes érintett kalauz szívét azonnal meglágyította. Mi pedig egy fővel kevesebbek lettünk...

A vasútállomási várakozás alatt egy gyönyörű szivárvány tűnt fel és látszott hosszasan a keleti égen. Nyomtam lelkesen a fotógép gombját, de a képeken nem túl jó a jelenség kontrasztja. A színjátékot a biciklizők is látták. Azután visszaérkeztünk Csíkrákosra a csűrbe, egy jókorát vacsoráztunk, majd megkezdődött az udvaron a "nagy fürdés" nevű művelet. A mostohára vált időben ugyanis a napok óta tervezett strandolásból természetesen semmi sem lett. Előkerült hát a lavor, a gáztűzhely pedig gyártotta a forróvizet.

Végezetül pár gondolat a délután megejtett nagybevásárlás kapcsán. Csíkszeredán végre ráleltünk egy olyan üzletre, amely emlékeztetett bennünket a nálunk teljesen általános önkiszolgálókra. (A falvakban szinte csak ősi pultos boltokat láthatunk - készült is egyik-másikukról "szociofotó".) Sokminden volt benne elfogadható áron, így többek között igazi észlelőkávé (!), azaz kis kiszerelésben hagyományos, pörkölt babkávé. Ugyebár ezt használjuk meteorozások alatt, fogaink között látványosan (hall-ványosan) elropogtatva, nemcsak koffeintartalma és kesernyéssége miatt, hanemhogy az akusztikus komponens a többi megfigyelő ébrenmaradására is lelkesítőleg hasson. Az utóbbi esztendőkben szűkebb hazánkban a szuperhipermarketekben szinte kizárólag csak előre őrölt kávé lett kapható - s ez a tény a meteorozások számára is visszafogóan hatott. :-) Csak azt nem értem, miért nincs fellendülve Székelyföldön a meteorozás?