Országos Amatőrcsillagász Biciklitúra | Főoldalra

Meghívó a 29. Oracsbitura

Kedves Barátunk!

Ismét eltelt egy év, és ránk köszöntött hideggel, meleggel, árvízzel a nyár, így rohamosan közeleg az Oracsbitu ideje is. Hogy le ne maradj, fogadd tehát meghívásunkat idei túránkra, melynek időpontja 2013 július 20-26.

Bármilyen hihetetlen, a negyedik évtizedébe lépő ORACSBITU (az első három évtizedről a Meteor e havi számában olvashatsz) még mindig tartogat olyan útvonalakat és tájegységeket, amelyeket még nem jártunk végig, legalábbis nem pont ebben a sorrendben. Idei tekergésünket a Dráva mentére tervezzük, az uralkodó szélirány kihasználásával, tehát balról jobbra. Az eredetileg megálmodott hosszabb túra a szlovén hegyektől a Dunába torkolatig sajnos nem fér bele egy hétbe, de várhatóan így is épp elég látnivalóban lesz részünk.

A túra szombattól péntekig tartana, az alábbi tervezett programmal.

Július 20, szombat

Minden éven igyekszünk élni a hagyománnyal, hogy valamilyen csillagászati vonatkozású látnivalót, helyszínt, találkozást beiktassunk - hiszen ettől "ACS" az esemény, erre most rögtön a legelején sor kerül. Kora délutáni indulással Nagykanizsáig vonatozunk el, és egy kis városnézés után továbbtekerve DNy felé Becsehely falu közepén jobbra kanyarodunk fel, dombirányba. Itt lenne az idei Oracsbitu első éjszakája, a Canis Minor csillagvizsgáló tövében, ahol Gazdag Attila és Perkó Zsolt, illetve a nagykanizsai amatőrök fogadnak bennünket. Vigyázat, a csillagda meredek emelkedő tetején van, de a várhatóan kellemes és remélhetően csillagos este bizonyosan kárpótol majd minket.

Július 21, vasárnap

Megkezdjük csorgásunkat, egyelőre még nem a Dráva mentén, hanem a Mura és Dráva összefolyása felé, Murakeresztúron át Őrtiloshoz, a drávai vízitúrák kiinduló pontjához, ahol a "Három folyó kerékpártúra" útvonala is áthalad. Néhány látnivaló a környéken: csodás kilátás a Szent Mihály hegyről, ártéri tanösvény, Fesztung 1848-as emlékmű, Új-Zrínyi vár romja, "magyar Maginot-vonal" az ötvenes évekből. Innen Zákányon keresztül Gyékényesre gurulunk, ahol a Kéktó kempingben lelhetünk nyugovóra.

Július 22, hétfő

Elég sűrű napnak ígérkezik: Lankóci erdő (ártéri élővilág), Csurgó (református gimnázium, ahol Csokonai Vitéz Mihály is tanított), Baláta-tó ősláp (csak kisvasúttal megközelíthető és csak kilátóból átlátható), Bélavár (Vén fák ösvénye és borospincék), Vízvár (öreg tölgyes), Heresznye (25 méteres partfal), Babócsa (Basakert Természetvédelmi Terület, Erzsébet-szigeti tanösvény), Drávaszentes (Nemzeti Park Dráva Kapu Bemutatóközpont). Szállásunk vagy ezen a környéken, vagy a közeli Barcson lenne. Bár ott kemping nincs, de táborozóhelyek lehetnek. (Érdekesség gyanánt: 24 évvel ezelőtt az Ősborokásban aludtunk.)

Július 23, kedd

Barcsot a Dráva fővárosának is szokták nevezni, környékén számos természeti látnivaló van, például a sétahajóval körbejárható Csomoros-sziget. Barcsot elhagyva Drávatamásiban újabb holtágakkal találkozunk, majd Lakócsán megnézhetjük a horvát tájházat. Ezután az Ormánság területére érünk a Felsőszentmárton - Drávasztára közti folyó menti bicikliúton. Innen Drávaiványit útba ejtve (kazettás mennyezetű templom, kerékpáros fogadó állomás) már nem messze van Sellye, az Ormánság fővárosa (Ormánság múzeum, Draskovich kastély és park). Az itteni (kipróbált) Hársfa kemping és este 10-ig nyitva tartó strand lenne a pihenőhelyünk.

Július 24, szerda

Egy kis ormánsági tekergés következik: Vajszló (állítólag ez is az Ormánság fővárosa, emellett dinnyéjéről híres) és további falvak felé, további szép református műemlék templomokkal (Kórós, Adorjás, Kémes). A Cún-szaporcai holtág a Dráva-vidék egyik legértékesebb természetvédelmi területe, számos madárfaj tanyázik itt. Kicsit távolabb keletre Mattyon pedig egy madár emlékparkot is felkereshetünk. Táborhelyül megpróbálhatjuk a kerékpáros "túraállomást" Cúnnál, vagy ha még nem lenne elég a termál kempingekből, Harkányt.

Július 25, csütörtök

Akárcsak két éve, utolsó teljes napunkra egy horvát kitérő van betervezve, ennek külön aktualitása, hogy Horvátország július elsejétől az EU tagja lett. Létesült egy hivatalosan bicikliútnak nyilvánított 45 km-es szakasz Donji Miholjac, Durad, Podravski Podgajci, Belisce útvonalon, ami valójában Drávaszabolcsot és Beremendet köti össze "kívülről", a Dráva és a határ túloldalán. Ószláv nyelven "Drava Biketour" névre hallgat. Ezt próbálnánk ki, majd visszagurulva a határon szállást/táborhelyet kell keresnünk valahol Beremend - Villány térségében. Ennek felderítése még folyamatban van.

Július 26, péntek

A zárónapon már csak az a dolgunk, hogy hazazötyögjünk valahogy. Villányig kell eltekernünk (és ha belefér még az időbe, meginni egy pofa jó vörösbort), onnan Pécsen keresztül lehet hazavonatozni, akárcsak két éve. (Háttérinfó: a túra Eszékig való meghosszabbításáról többek közt azért is kellett lemondani, mert az Eszék - Pécs "viszonylatot" a horvát vasút tavaly megszüntette.)

Esőnap: esetleges eső esetén esőnap rendelhető el azoknak, akik a hétvégén is még ráérnek.

A túra hosszáról őszintén szólva fogalmunk sincs. A napi távok nem ígérkeznek nagynak, de kellőképp kacskaringós utakon tesszük meg őket.

Az indulást igyekeztünk délutánra tenni, hogy a nem fővárosból érkezők (sőt még az esztergomiak is) odaérjenek, és hogy a Balatonra igyekvő hordákat elkerüljük. A Déliből 2 óránként van alkalmas vonat Nagykanizsára (11:25, 13:25, 15:25, 17:25), a 13:25-öst lenne célszerű elérni. Az út 3 és fél óra. Aki nem tud szombaton jönni, az elvileg másnap Gyékényes felől csatlakozhat, vonat oda is megy.

Visszafelé Villány felől szintén 2 óránként van vonat (10:02, 12:02, 14:12, 16:02), Pécstől intercityvel folytatva az út 4 óra.

Az intelmek ugyanazok mint minden évben, de azért nem kell megfeledkezni róluk:

Legyen mindenkinél működőképes bicikli, bicikligumi és legyen pár működőképes bicikliszerelő a társaságban.

Időjárás: Elnézve az eddigi nyarat, semmi jóra nem számíthatunk - de azért reménykedjünk a jó időben és készüljünk a rosszra: fedéllel rendelkező (!) sátor, esőkabát, száraz ruha melegen ajánlott (vagy meleg ruha szárazon ajánlott).

Tekintve, hogy ártéri vidékre megyünk, a szúnyogoktól semmi kíméletre nem számíthatunk, ezért mindenki készüljön úgy, ahogy tud. (Nem próbáltam, de egy túraboltban még fejrehúzható személyi szúnyoghálót is láttam, kiváncsi lennék, milyen lehet benne biciklizni. Másik megoldás a Bíbornye-féle komplett varjúháló a sátrak/hálózsákok fölé.)

Mivel a tervek szerint a határon is átgurulnk, személyi igazolvány legyen nálad, és ha van kiváltva EU-s TB kártyád, az is. Ezenkívül pár Kuna (hrovát garas) sem árt fagylaltozás, sörözés végett. Bárhol váltható, egy Kuna 40 Ft.

Végezetül a szokásos kérés: Kérjük, jelezd az Oracsbitu levlistán ha jönni készülsz, hogy tudjuk hányan leszünk! A legfrissebb információkat az indulás előtt úgyis ott vitatjuk meg.