Országos Amatőrcsillagász Biciklitúra | Főoldalra

Meghívó a 37. Oracsbitura

Kedves Barátunk!

Vírus ide, vírus oda, túráink láncolatának folytatódnia kell, ezért fogadd hát meghívásunkat az idei, immáron 37-dik (sok év után újra prímszámadik) Oracsbitura!

melynek időpontja 2021 július 4 - 10 (11),

és útvonala, az ország két távollevő tájegységét köti össze: Tabtól Tisza-Tóig. Vagyis az egyik lapos víztől (Plattensee) a másikig (Tisza See).

Idei mottónk, ahogy az már elhangzott: Nyugati szél bringást fáraszt...

A kiindulási pontnak különösebb oka nincs, csak az alliteráció. Maradunk tehát ismét határainkon belül, ahol nehéz olyan helyeket találni, ahol eddig még nem jártunk. Most sem sikerült maradéktalanul, de az ország közepén vízszintesen még nem haladtunk át, és maradtak azért még felderítetlen fehér foltok. Hagyományainkhoz híven, jó néhány amatőrcsillagász barátunkat is fel szeretnénk deríteni.

Az elmúlt hetek lázas egyeztetései közben kialakult (és még ezután is alakulandó) útiterv a következő (az 1. napot július 4. vasárnapnak feltételezve):

1. nap: (Zamárdi) - Tab - Ozora vagy környéke (55 km)

Zamárdiba el lehet jutni bringaszállító vonattal. Vasárnap remélhetőleg nincsenek annyian, mint szombat reggel, de célszerű a Déliben felszállni a bringával. Zamárdiból egy kis bélkiköpés várható, mert meg kell mászni a somogyi dombokat - de sebaj, ez még nem számít bele a pályaidőbe, mert a túra deklarált startpontja Tab (ne keressétek a billentyűzeten!). Innen tovább tekergünk Iregszemcse és Ozora felé (pár éve erre előbituztunk). Valahol a környéken táborozás - egy horgásztónyi ötlet van, de ez egy kis kitérőt igényel Magyarkeszi felé.

2. nap: Ozora - Rácalmás (65 km)

Ozorán találkozunk a Sióval, megnézhetjük Pipó várát, és tiszteleghetünk két költőnk, Petőfi és Illyés Gyula emlékének. A következő helységben egy még nagyobb vár vár (ránk): Simontornya. Onnan tovább Cece (paprika evés), Mezőfalva, Nagyvenyim, ahol talán sikerül találkozni egy jól ismert amatőrtársunkkal. De az is lehet, hogy nem, mert dolgozik, ezért a nevét nem mondjuk. Dunaújvárosba beérve majd kiérve esetleg egy Duna holtágban (Szalki-sziget) fürdőzés. Estére Rácalmásra kell érnünk, mert itt János és szülei kertjébe vagyunk hivatalosak - ott, ahol 10 éve már egy nagyon kellemes estét töltöttünk - bizonyára most is így lesz.

3. nap: Rácalmás - Fülöpszállás (60 km)

Reggel egy kis városnézés Dunaújvárosban, majd átkelés a Dunán a nagy hídon Dunavecsére, és tovább a János által előfelderített úton tekerés Fülöpszállásig. Itt nem más lakik, mint Mojó barátunk - aki az említett 10 évvel ezelőtti túránkon már egyszer velünk tartott. Sajnos azóta se láttuk Oracsbitun, de a táborokban annál inkább. Itt estére intéződik valami.

4. nap: Fülöpszállás - Kecskemét (40-45 km)

Tovább a kiskunsági homokban, Izsák és Kecskemét felé. Tehetünk egy kis kitérőt a Nemzeti Park területére Ágasegyházánál. Kecskeméten számos látnivaló van, és számos amatőrcsillagász, meg persze egy planetárium is. Szállásra több alternatíva van: az egyik lehetőség szerint a Parasztfőiskola kertjében, illetve valamelyik amatőrcsillagász barátunknál.

5. nap: Kecskemét - Tiszaföldvár (50-60 km)

Ezen a napon elérjük a Tiszát, de előtte megnézzük Tiszakécskét (ahol e sorok egyik írója gimnazista korában építő és kapáló táborban épített és kapált), és a világ állítólag legkisebb kisvasútját. Utána Tiszabögnél átkompolunk a Tiszán, és a cibakházi holtágat megkerülve begurulunk Tiszaföldvárra. Véletlenül ott is vannak ismerőseink: Dinnyés Alettáék, aki ezt üzeni: "Várunk Benneteket nagy szeretettel, és finom vacsorával!"

6. nap: Tiszaföldvár - Szolnok - Nagykörű (55 km)

Most már a Tisza mentén csorgunk tovább. Martfű (Tisza cipő) és Szolnok. Ott (ismét) találkozhatunk a toronyház tetején levő csillagvizsgálóban az ottani amatőrökkel, akik még jól emlékeznek a 2007-es ottjártunkra. Elhagyva Szolnokot nyugisabb utakra és gátakra érünk, és tekerünk egy darabig amíg táborhelyet találunk. Az egyik lehetőség Nagykörűben a strand melletti kemping.

7. nap: Nagykörű - Abádszalók (40 km)

Ez már a célegyenes: Megérkezünk a Tisza-Tóig. Ha ez sikerült, akkor a túrát teljesítettnek tekinthetjük, és ezt képzeletbeli jelvénnyel jutalmazzuk. Mehetünk fent, Kisköre felé, vagy kompolással Tiszaroffba és Tiszaburán át Abádszalókba. Ez már turisztikai helynek minősül, megszállhatunk az itteni Füzes Kempingben. Nyilván füröcskélni is lehet.

8. nap: Abádszalók - Tiszafüred (Mezőkövesd) (25 /55 km)

Hogy haza is jussunk valahogy, vonat közelébe kell érni. A tóparti bringaúton begurulunk Tiszafüredre. Innen újabban közvetlen vonat indul biciklis kocsival Budapestre, vagy ha ez nem jó, átszállással Füzesabonyon át. Persze tovább is lehet tekerni Mezőkövesdig, a miskolci fővonalig. Ekkor egyben az új biciklis Tisza-hidat is felavathatjuk.

Gyakorlati dolgok

A legfontosabbakat majd a túra előtti héten hozzáfűzögetjük külön kis levélkékben. Például a vonat menetrendet és az indulás időpontját.

A szokásos intelmeket remélhetőleg tudjátok. Amúgy meg vagy rohadt meleg lesz, vagy vízözön, vagy mindkettő. De ezt már megszoktuk. (Tetszettünk volna a Déli sarkra költözni, ott se meleg nincs, se csapadék.)

Ami viszont nem szokásos (remélhetőleg nem is marad az): oltási védőigazolványt, maszkot mindenképp hozzatok!

Néhány kulcsemberkéről tudjuk, hogy idén nem tud jönni, másokról meg hogy igen, vagy részben. Mindenesetre, ha még nem jelezted, hogy jössz, tedd meg!

A meghívó tehát ezennel elment, a visszaszámlálás megkezdődött.