Országos Amatőrcsillagász Biciklitúra | Főoldalra

Meghívó a 39. Oracsbitura

Kedves Barátunk!

Fogadd ezennel meghívásunkat a következő, ezúttal 39. Oracsbitura, melynek időpontja 2023 július 22-30. Ismét olyan helyeket próbáltunk keresni, ahol még nem voltunk, vagy ha mégis, akkor is másképp.

Nevezetes évhez érkeztünk. 40 éve indult útjára az Oracsbitu, ami azóta is gurul. 20 éve jártunk először Szlovéniában, ami akkor nekünk Terra Incognita, azaz felfedezetlen föld volt. 10 éve volt a vadregényes Dráva menti túránk gyönyörű ártéri erdőkben, ahol defekt rekordokat döntöttünk. Most újra erre a vidékre, határkerülésre indulunk: Ugyanonnan kezdve, mint a múltkor a Dráva mentén, de felfelé. Először Horvátországon, majd Szlovénián át, átkelvén a Mura völgyébe Ausztrián keresztül kanyarodunk vissza a hazai pályára. Így három szomszédunkat is átszeljük, de a start és a cél is Magyarországon lesz. Íme hát a tervezett program - hogy mi valósul meg belőle, majd meglátjuk.

0. nap, július 22, szombat

Mivel a Társaság döntő része beleegyezett a szombati indulásba, ezért a majdnem határig történő lecsorgást már ezen a napon megtehetjük. A cél Nagykanizsa, majd a nevezetes Becsehely, a kanizsai amatőrök csillagvizsgálója. Itt kezdtük 10 éve is. Perkó Zsolték ismét szeretettel várják este a társaságot. Mivel Nagykanizsa szerencsétlen módon a Balaton felé esik, ezért szombat reggel eszébe se jusson senkinek vonatozni vagy autózni arrafelé! Elég például a Déliből 13:35-kor induló vonattal menni, de erre is helyjegy és biciklijegy kötelező - ezeket célszerű már napokkal korábban megvenni. Utolsó perci egyeztetés majd az utolsó percben. Nagykanizsán rövid tiszteletkör és bevásárlás (mivel a következő nap, vasárnap idegen földön tekerünk), majd egy kis esti tekerés Becsehelyre. Emlékeztetőül: a csillagda egy jó meredek dombtetőn van - de cserébe csodás onnan a kilátás. Este viribülés.

táv: 20-28 km, attól függően, hogy a 7-es úton megyünk-e.

1. nap, július 23, vasárnap

Indul a buli. Kigurulás a határig (meglátjuk melyik úton), majd a Murán átkelve a Muraköz központja, Csáktornya felé vesszük az irányt. Ez az egyetlen magyar vonatkozású város utunk során - itt található a Csák nemzetség által a XIII. században alapított vár, ami később a szigetvári hős Zrínyi Miklósé lett, majd pedig a másik Zrínyi Miklósé, aki itt írta a Szigeti veszedelmet, és itt is halt meg, miután a labanc vadkan leterítette. Csáktornyát elhagyva még egy kis gurulás Varasdig, ahol elérjük a Drávát. Ez is egy gyönyörű hely, a szárazföldi Horvátország legszebb barokk városának tartják. Nem túl nagy, biciklivel könnyen körbegurulható. Kempingszerű szálláshelyet ezen a vidéken nem nagyon találni, de jó eséllyel tábort üthetünk innen 7 km-re a Dráva parton, a Svibovec Podravski mellett található River Ranch-on, amit egy kalandtúrákat szervező cég tart fent.

táv: 60 km

2. nap, július 24, hétfő

Ha már elértük a Drávát, amellett tekerünk Ormoz(s)-ig, ahol országot váltunk, és Szlovénia földjére lépünk, Ptuj-ig tekerünk. Aki velünk volt 20 éve, talán emlékszik rá, hogy Ptuj is egy nagyon szép történelmi városka. Van ott egy hatalmas termál kemping, ott szállhatunk.

táv: 50 km

3. nap, július 25, kedd

Ha tovább követjük a Drávát, viszonylag hamar Mariborba érkezünk - ami a változatosság kedvéért szintén egy gyönyörű város a folyó partján - mellesleg Szlovénia második legnagyobb városa, de elviselhető méretű. Egyik látnivalója az 500 éves szőlőtőke, de vannak furcsa hídjai, székesegyháza, zsinagógája, kastélya és egy Pohorje biciklipark is. Maribort már kisebb-nagyobb hegyek veszik körül, innen a Pohorje név. Szállásnak a Kekec kempinget néztük ki, de azt írták, hogy épp Ifjúsági olimpiai játékok lesznek ott, és tele lesznek. De talán mégsem reménytelen, a legutolsó üzenetük az volt, hogy "majd meglátjuk mit tehetünk".

táv: 35 km

4. nap, július 26, szerda

Elhagyván a Drávát (ezúttal nem követjük tovább az olasz Alpokig), egyelőre még kijelölésre váró utakon átkelünk a dimbeken-dombokon-hegyeken a Mura völgyébe, és egyúttal Ausztriába. A cél Bad Radkersburg lenne (az "innenső" oldalon Gornja Radgona, a Gugli térképen egy ideig Kerékerősítővár néven szerepelt, de a rendes magyar neve Redege). Ha az túl messzinek bizonyul, akkor esetleg Mureck (Murasarok). Mindkét helyen van kemping megszállás végett.

táv: 50-60 km

5. nap, július 27, csütörtök

A keleti osztrák tájon haladva innentől már közeledünk hazafelé. Szlovénia, majd az Őrség határa mentén jutunk el Gyanafalvára (Jennersdorf), ami már Burgenland, azaz majdnem Magyarország (de mégse). Itt is van egy kellemes kemping kipiheni a fáradalmakat. De ha senki se fáradt, továbbmehetünk Németújvár (Güssing) felé, ahol viszont Károly Lajos amatőrtársunk (eredetileg Szőcéről, de lakik itt is) látná vendégül a társaságot. Németújvárban tényleg van vár, nem is új. Itt is járt már az Oracsbitu, de az még az ókorban volt.

táv: 35-40, vagy több

6. nap, július 28, péntek

Amennyiben az előző nap csak Gyanafalváig jutunk, akkor ezen a napon gurulnánk át Németújvárba. (Természetesen ezt azért már előtte el kell döntenünk, hogy vendéglátónk ne hiába várjon minket az előző nap.)

táv: 25-30 km

7. nap, július 29, szombat

Ez már az utolsó nap, mivel Németújvártól Szombathely nincs nagyon messze (az Őrség és Ják felé, vagy Bucsu felé kerülvén esetleg egy váratlan találkozót nyélbeütve). Innen pedig már hazavonatozhatunk. Vonat óránként jár, felváltva a Bakony vagy Győr felé.

táv: 30-40 km

Mint látható, a távolságok nem vészesek - persze ez csak a terv, eltévedni mindig lehet.

Tudnivalók:

Mindhárom ország a schengeni zóna része, így elvileg személyivel szabadon gurulhatunk ki-be.

Pénz, árak: Idéntől már mindhárom országban Euróval kell fizetni, ami egyszerűsíti az életet. De persze nem olcsósítja - enyhe vigasz, hogy most már nálunk se olcsóbb az élet és az utazás. Némi papír Eurót hozzatok és persze bankkártyát. Ahogy azt tavaly Szlovákiában is megtapasztaltuk, bizonyos dolgok drágábbak, de a bolti kaja talán nem annyira. A kempingek árai változóak, 14-18 Euró között vannak (1 ember + 1 sátor), ami nem kevés, de még mindig a legolcsóbb megoldás, és nem kell minden napra.

Biztosítás: Mégis csak külföld, így valamilyen utas és balesetbiztosítást kössetek és hozzátok az EU-s TB kártyátokat!

A táv mind hagyományos kétkerekű, mind fekvő, alvó, vagy - maximum egy fő számára a tekerés alóli írásbeli felmentés bemutatásával - elektromos villannyal hajtott ciklivel is teljesíthető. A fő követelmény, hogy a biciklik jól guruljanak, és ne kelljen szerelésre költeni az időt és a pénzt. Vihar, vízözön, hőguta, sáskajárás természetesen várható, ezt kéretik figyelembe venni. Emellett frissítsétek fel délszláv és német nyelvtudásotokat (talán akad arra, aki angolul is tud). Amúgy pedig készülés a szokásos módon, lehetne még szaporítani a jótanácsokat, de oly sok korábbi túra után ez felesleges.

Fontos, hogy tudjuk ki jön. Az indulás részleteit majd az utolsó héten megtárgyaljuk.

Kezdjétek meg a kerékerősítést!

SPeti s Tepi

vissza