Főoldalra | Országos Amatőrcsillagász Biciklitúra

Meghívó a 25. Oracsbitura

Oracsbitu 25. - 2009 július 4-11.

"Indulj el egy úton
Én is egy másikon..."

Kedves Barátunk!

Ha nehezen is, de összeállt idei Oracsbitunk programja, melynek vezérfonala - ahogy a fenti, talán sokak számára ismerős dalszöveg is sugallja - az Országos Kék Túra lesz. Nekiállunk biciklivel végigjárni azt a bizonyos másfél millió lépést - igaz, nem az egészet, nem pont azon az úton, és két láb helyett két keréken. Az útvonal az ország legszebb vidékein (többnyire hegyvidékein) vezet keresztül - mi a keleti feléről indulunk, és nagyjából a harmadát tekerjük végig a Zempléntől a Bükkig. Ha lesz kedvünk, az elkövetkezendő években folytathatjuk.

Jártunk már erre "oracsbituilag is" - legelőször 25 éve, legutóbb 8 éve -, de azóta sokminden megváltozott, többek közt mi is. Tekintve, hogy ismét "hazai pályán játszunk", a program nincs túlszervezve, az alábbi menetrend inkább csak vezérfonal, rugalmasan értelmezendő.

1. nap, szombat, július 4.

(Nevezhetnénk a megszokott módon 0. napnak is, de mivel már tekerést is tartalmaz, ezért most beleszámít a "hivatalos" távba.)

Vonatozás Sátoraljaújhelyre. Két óránként indul közvetlen vonat Bp. Keletiből, az út 4 óra. Biciklit is lehet vinni, de még tisztázandó, hogy mind felfér-e egy vonatra. A megcélzott vonat a 10 órás, ez még időben megérkezik, hogy kellemes tempóban tovább tudjunk tekerni. Aki vidékről érkezik, és túl korai számára ez a vonat, kérjük jelezze a levelezőlistán, hogy ki tudjunk találni valami megoldást. (Elvileg a déli vonat is belefér még, csak akkor kicsit jobban kell tekerni...)

Sátoraljaújhely - Széphalom (Magyar Nyelv Múzeuma) - Mikóháza - Pálháza (erdészeti múzeum) - Filkeháza - Füzér vagy Hollóháza. A táv kb. 25-30 km, tehát nem sok, de többnyire felfelé. Szállásunk vagy a hollóházi Csini kempingben (feltéve, ha még létezik, mert telefonon eddig nem sikerült őket elérni) vagy valahol Füzéren lesz. Néhány éve Hollóházán van a Kék Túra végpontja, amit mi most kezdőpontnak tekintünk. További hollóházi látnivaló a porcelángyár és porcelánmúzeum.

2. nap, vasárnap

Ezt a napot egy kis gyalogos túrázással kezdjük, fel az országhatáron magasodó 895 m magas Nagy Milicre (itt volt sokáig a túra hivatalos vége) és a romantikus füzéri várba.

Hollóháza - Nyíri - Kishuta - Újhuta (átvágás egy gyönyörű erdészeti úton) - Regéc (vár) - Fony - Boldogkőváralja (vár). Boldogkőváralján valóban létezik egy kemping, ahol megpihenhetünk.

3-4. nap, hétfő-kedd

Boldogkőváralja - Alsócéce - Gibárt (műemlék vizierőmű a Hernádon) - Encs - Baktakék - Szanticska. Ez az ország legkisebb faluja, 8 lakossal, de volt idő amikor csak 1 lakója volt. Jelenleg egyfajta "élő skanzenként" működik. (Ha úgy alakul, lehetséges szálláshely.) - Gagyvendégi - Krasznokvajda - Rakacaszend (Árpád kori műemlék templom) - Rakaca víztároló (ez is egy lehetséges táborhely) - Szalonna, vagy kitérő Tornaszentandrás - Esztramos hegy - Bódvarákó felé, - Perkupa - Színpetri - Jósvafő - Aggtelek. Jósvafőn remélhetőleg találkozás Újvárosy Anti barátunkkal, régi amatőrrel, a Nemzeti Park oszlopos munkatársával. Szállás az aggteleki kempingben. A hely ismerős - innen indultunk 5 éve.

5. nap, szerda

Fel a Bükkbe: Aggtelek (esetleg rövid barlangolás vagy felszíni barangolás a karszt vidéken) - Ragály - Kelemér (Mohos láp) - Putnok - Dédestapolcsány - Mályinka - Bükkszentlélek. Az utolsó szakasz kicsit bélkiköpős lesz, de valahogy fel kell jutnunk a hegyre. Ha sikerül, táborozás a szentléleki Turistapark kempingben, korábbi MCSE táborok színhelyén.

6. nap, csütörtök

Kóválygás a Bükkben. Két úton is lejuthatunk a hegységből: vagy Bánkút - Szilvásvárad, vagy Felsőtárkány - Eger felé. Itt letérünk a Kék Túra vonaláról, mert a gyalogút, Szarvaskőnél ereszkedik le a Bükkből. Eger az első kiszállási lehetőség (esetleg megtoldással Füzesabonyig), de ha nem volt szükség esőnapra és a társaság még bírja, másnap a túra haladhat tovább. Szállás valahol a környéken. (Két potenciális kemping van: az egyik Egerben, a másik Szarvaskőnél.)

7. nap, péntek

Mátra-alji levezető: Egerszalók vagy Sirok - Verpelét (borok) - Kisnána (vár) - Domoszló - Markaz - Abasár - Gyöngyös. Itt lenne a végcél, Gyöngyösön még úgysem járt Oracsbitu. Természetesen "nem hivatalosan" innen még továbbtekerhetünk Vámosgyörkig a vasúti fővonalhoz.

8. nap, szombat: tartaléknap

A szokásos intelmek hosszas felsorolásától most eltekintünk. Amit azért mindenképp hozzatok magatokkal: biciklit a szükséges technikai háttérel, valamint elnézve a mostani időt: téli ruhát és vízálló táborozó felszerelést... Nem biztos, hogy lesz "hullaszállító" autó. De azért sok cuccot és autót ne hozzatok! Tekintve, hogy végig belföldön tekerünk, mobiltelefon erősen ajánlott - főleg az elveszni szeretőknek.

Eddig kb. 13 jelentkezőről tudunk, többségükben, de nem kizárólag, a régi kipróbált csapat. Nincs más hátra tehát, hogy készüljetek! Az utolsó egyeztetések majd a levelezőlistán történnek.