Országos Amatőrcsillagász Biciklitúra | Főoldalra | Előző | Következő
kektura

Oracsbitu 25

2009 július 4-11.

Indulj el egy úton - a Kék Túra mentén...

Ennek a túrának vezérfonala az Országos Kék Túra volt. Nekiálltunk biciklivel végigjárni azt a bizonyos másfél millió lépést - igaz, nem az egészet, nem pont azon az úton, és két láb helyett két keréken. Az útvonal az ország legszebb vidékein vezetett keresztül - a keleti feléről indultunk, és a Zempléntől a Mátra aljáig jutottunk.

Útvonal: utvonal

Sátoraljaújhely - Széphalom - Pálháza - Pusztafalu - Nagy-Milic - Füzér - Bózsva - Kishuta - Regéc - Gibárt - Encs - Fancsal - Baktakék - Szanticska - Krasznokvajda - Rakacaszend - Szalonna - Perkupa - Jósvafő - Aggtelek - Ragály - Kelemér - Putnok - Dédestapolcsány - Mályinka - Bánkút - Szilvásvárad - Bélapátfalva - Szarvaskő - Eger - Egerszalók - Verpelét - Kisnána. (354 km)

Résztvevők:

Bezdán Györgyi, Cserfalvi György, Dinnyés Aletta, Dinnyés Bettina, Dinnyés Bernárd, Dinnyés Lajos, Facsar István, Facsar Péter, Kerényi Lilla, Kovács Judit, Mádai Attila, Nyerges Gyula, Oláh János, Porhanda Zsolt, Spányi Péter, Szalma Zsolt, Tepliczky István.

Autós kiséret: Eszenyei Emese és Tepliczky Csilla.

Vendéglátóink: Újvárosy Antal (Jósvafő), Szabó Csaba (Kisnána)

Meghívó:

level ikon A túra meghívója itt olvasható.

fenn a hegyteton

Krónika

1. nap, szombat: Sátoraljaújhely - Pusztafalu

ikon

Az elindulás több hullámban történt: az első hullám a szombat délelőtti vonattal ért le Sátoraljaújhelyre. Gyülekezés a vasútállomáson, majd tekerés egy darabig az új kétsávos kerékpáruton. Széphalmon a Kazinczy emlékhely és a Magyar Nyelv Múzeumának megtekintése, majd irány fel a Zemplénbe. Füzérradványban a kastély megnézése kívülről, pihenés a parkban, Pálházán szarvas szobor. A végcél Pusztafalu, a határ mentén. Egy vendégház udvarán letáboroztunk, majd eszem-iszom, dínom-dánom a (jól időzített) falunapon késő éjjelig.

képek >>

2. nap, vasárnap: Pusztafalu - Bózsva

ikon

Kirándulás a kék túra egykori kezdőpontjához, a Nagy-Milichez. Pusztafalu 360 méteres magasságából gyalogoltunk fel a 898 méter magas csúcshoz. Kb. 3 óraba telt mire felértünk, majd egy kicsit megpihentünk a tetején. Visszafelé kalandos utat választottunk az Izra tóhoz, amely a határ túloldalán bújik meg a hegyek közt. A határ mentén haladtunk egy alig használt túristaúton, egy hegygerincen hosszasan. Egy kis eső, sok csalán és szép kilátás jellemezte az utat. Egy idő után kénytelenek voltunk a "szlovák" hegyoldalon leereszkedni a tó felé, majd az odavezető utat is megtaláltuk. Az Izra kellemes, fürödhető, horgászható, vendéglátó hellyel felszerelt kis tavacska az erdő közepén. Csoportos "párky" (virsli) evés és sörözés után sétáltunk vissza szálláshelyünkre. Mivel a nap nagy részét lefoglalta a kirándulás, sajnos nem maradt idő a füzéri vár megmászására, csak a várhegy tövétől csodáltuk meg azt. A bózsvai kempinghez este érkeztünk meg.

képek >>

3. nap, hétfő: Bózsva - Szanticska

ikon

A Pálháza-Kishuta útvonalon indultunk el a Zemplén belsejébe. Először egy kis kitérőt tettünk a szépen kialakított kőkapui pihenőhelyhez, majd átkeltünk egy csodaszép erdészeti úton Ó-, Közép- és Újhutára. Ezután Regéc felé vettük az irányt (a várat csak messziről volt időnk megcsodálni), és a Fony, Korlát, Abaújkér útvonalon értük el Gibártnál a Hernád folyót. Ezzel búcsút vettünk a Zempléntől, viszont fokozatosan kiegészült az Oracsbitu a négy különböző turnusban érkező erősítéssel. Az egyik ilyen "erősítő turnus" (Györgyi és Speti) közben megnézte Gibáron a Hernád folyóra épített műemlék vizierőművet, amely 106 éve az eredeti gépekkel működik. Mire némi kóválygás, evés-ivás és esőzés után Encset elhagytuk, már teljes lett a csapat. A Cserehát domjai következtek: Fancsalon és Baktakéken át értünk az ország legkisebbnek hirdetett településére Szanticskára (ami nem is tünt annyira kicsinek). Itt egy vendégház udvarán telepedtünk le és ütöttünk tábor(tüze)t.

képek >>

4. nap, kedd: Szanticska - Aggtelek

ikon

Reggel a Szanticska melletti kilátóra másztunk fel, amely a környék és talán az egész Cserehát legmagasabb pontja (360 méter). Innen be lehetett látni az idei Oracsbitu helyszíneit: a Zemplént, Cserehátot, Aggteleki karsztot és a Bükköt. Utána Gagyvendégi, Krasznokvajda, Szászfa, Rakaca útvonalon értük el Rakacaszendet. Ott sikerült bejutnunk a gyönyörű árpád-kori református templomba, ami falfreskóiról híres. Ezután jót fürödtünk a Rakacai víztározóban. Következett egy másik szép régi, freskós templom Szalonna községben, ahol hosszas és lelkes ismertetőt kaptunk. Délután a szalonnai hegységet megkerülve Jósvafő felé vettük az irányt, ahol régi amatőrtársunk, Újvárosy Antal látta vendégül az Oracsbitut. Kellemesen elbeszélgettünk, megnéztük Anti távcsöveit és kaptunk a felesége által frissen főzött lekvárból. Ílymódon erőt gyűjtve megmásztuk még a Jósvafő és Aggtelek közti hegyet, majd a barlang melletti kempingben kötöttünk ki. Innen indult az Oracsbitu 5 éve. Közben megérkezett Aggtelekre Facsar István és fia is Ragályból, akik nagyon finom kenyérlángossal látták vendégül az akkorra már igen éhes társaságot.

képek >>

5. nap, szerda: Aggtelek - Mályinka

ikon

A hatalmas kempingben rajtunk kívül alig volt valaki. Hajnalban hidegfront jött, de szerencsére nem esett belőle eső, viszont másnapra kellemes tiszta időt hozott. Már jócskán délelőtt volt, mikor elindultunk Ragály felé, hogy csatlakozzon hozzánk Facsar István és Péter, de rögtön egy defekt szinesítette utukat. Ezután pedig hosszú kilométereken át útépités, döcögős felmart út, és persze ellenszél szórakoztatott minket. Ragály, Zádorfalva, Kelemér és a Szörnyű-völgy mentén haladva értük el Putnokot, ahol egy hosszú ebéd és készletfeltöltés után átkeltünk a Sajón. Újabb tájegységre értünk: az Upponyi hegységbe. Sajómercse, Borsodbóta, Uppony útvonalon értük a Lázbérci víztározót: a szűk völgyben, erdők közt fekvő tó nagy tetszést aratott. A nap végén a kimerültség és egy alkalmi mályinkai kerti sátorozás miatt elnapoltuk a Bükkbe való feltekerést.

képek >>

6. nap, csütörtök: Mályinka - Bélapátfalva

ikon

Reggel útrakeltünk, hogy meghódítsuk a Bükköt. Monoton emelkedőn, de kellemes árnyas erdőben és a vártnál egy kicsit könnyebben ment a feltekerés. Bánkútra érvén stílszerüen a túristaházban ebédeltünk, jelentős konyhai segítséget nyújtva az egyszemélyes személyzetnek, Marika néninek. Pontosan ott, ahol 1992-ben egy éjjeli viharban emlékezetesen bőrig ázott az Oracsbitu akkori legénysége (négyen most is ott voltak közülük; akkor még nem volt divat sátrat vinni). Ebéd után a Bükk-fennsíkon levő Nagymező felé gurultunk, ahol a híres töbröket, víznyelőket néztük meg. Az Olasz Kapunál ereszkedtünk le a Bükkből, Szilvásvárad felé gurultunk egy óriásit, közben többször meg-megállva, gyönyörködve a pazar kilátásban. Még szerencse, hogy Bíbornye biciklijének pedálja a lejtő tetején törött le, mert a leguruláshoz nem kellett hajtania. Oláh Jani lánca sajnos hegynek fel szakadt el, így ő az egész bükki részt csak "hullaként" tehette meg Emese kisérő autójában. Szilvásváradon már várt ránk a bicikliszerelő, aki helyrepofozta a gépeket. A nap végén Bélapátfalván leltünk egy kulturáltan kiépített, óriási és legális táborozóhelyre a Gyári tó mellett.

képek >>

7. nap, péntek: Bélapátfalva - Kisnána

ikon

A Gyári tóban való fürdéssel és a méltóságteljes bélapátfalvi apátság megtekintésével kezdtük a napot, majd az Eger felé vezető völgyben gurultunk tovább. Szarvaskő sziklái alatt ebédeltünk. Egerbe érve a városközponton átgurulva rövid pillantást vetettünk a várra és a csillagvizsgálóra. Továbbmenve Egerszalókra, egy rövid kitérőt tettünk az új fürdőhely felé. Sajnos alaposan megváltozott környezetet, építkezéseket, felfordulást, csődtömeget és drága luxus fürdőhelyek találtunk. Továbbtekertünk Verpeléten keresztül Kisnánára, ahol Szabó Csaba MCSE tagtársunk örömmel várt minket a várban. Élvezetes várlátogatásban részesültünk, közben nagyokat beszélgettünk az élet dolgairól. Közös vacsorázást rendeztünk, tojásos gombát készítettünk ad hoc módon. Sok köszönet jár mindenért Csabának.

képek >>

8. nap, szombat: Kisnána (- Gyöngyös)

ikon

Az Oracsbitu oszlása már az előző nap megkezdődött, szombaton pedig végkép szétszéledt a maradék csapat. Volt azért, aki az eredetileg meghirdetett Gyöngyöst is elérte... Mindenesetre "hivatalosan" itt, Kisnánán ért véget a jubileumi 25. Oracsbitu.