Országos Amatőrcsillagász Biciklitúra | Főoldalra

Meghívó a 38. Oracsbitura

Kedves Barátunk!

Ezennel meghívunk az idén (kivételesen) augusztusban tartandó biciklitúránkra, azaz a 38. Oracsbitura, melynek időpontja: 2022 augusztus 6-13.

Amint az már nem titok, ez alkalommal észak felé vesszük az irányt, hogy a Felvidék legfontosabb folyója, a várakkal és mindenféle történelmi látnivalókkal szegélyezett Vág mentén guruljunk, amíg tudunk. Ez az útvonal köti össze ma Szlovákia nyugati és keleti felét, erre halad a vasút és az autópálya is - de mi nem ezen fogunk tekerni, hanem többnyire a folyó melletti bicikliutakon, itt-ott eltérve onnan, míg végül egy kicsit a hegyek közé is bekukkantunk.

A terv a következő. (A helységnevek szlovák változatának helyesírásáért megfelelő karakterek hiányában nem vállalunk felelősséget.)

0. nap, aug 6, szombat

Ez csak egy afféle gyülekezőnap Tatán, azoknak, akiknek másnap nehéz volna korán Komáromba érniük. Működő vonat híján ez még Esztergomból sem egyszerű. így Tepiéknél, a tatai alaptáborban felkészülhetnek az útra, ahonnan másnap vonattal gyorsan a rajthoz lehet érni.

1. nap, aug 7, vasárnap

Komáromból indulunk, értelemszerűen az innenső oldalról. Jó lenne még kora délelőtt útra kelni, ezért mindenkinek  javasolt (Tatáról, Budapestről, vagy máshonnan) 10 óra előtt odaérni. Találkozás a vasútállomáson. Átkelünk a Dunán és megérkezünk az igazi Komáromba, Itt rövid startfotó a főtéren Klapka György előtt (úgy, ahogy 25 évvel ezelőtt az első felvidéki utunk elején tettük), majd a Vág torkolatának megtekintése a vár tövébél és felgurulás a gátra, amivel rátérünk a Vázska Cyklomagistrála bicikliútra. Ezen a szép és nyugis úton haladunk a folyó mellett Gútáig (Kolárovo). Itt találkozik a Kis-Duna a Vággal és ezen ível át Európa állítólag leghosszabb fahídja, emellett pedig egy úszó fa vízimalom is látható. (Egyébként nálunk is lehet kapni gútai lisztet, mi általában azt vesszük, bár nem ebben a malomban őrlik.)

A közelség miatt logikus lenne Ógyallára is ellátogatni, de sajnos az pont másik irányban van, és ha arra indulnánk, teljesen elcsúszna a program. Ezért ezt most kihagyjuk, feltételezve, hogy legtöbbünk már járt ott, és remélhetőleg fog is még a jövőben.

A Vág mellett továbbhaladunk Negyed (Neded) faluig. Az itteni  "csillagászati nevezetesség" Molnár Iván - aki segített nekünk e túra szervezésében és bizonyára szívesen megmutatja csillagvizsgálóját. A júniusi Meteorban láthatjátok egy szép gömbhalmaz fotóját. Túl sokat azért nem időzhetünk itt, mert még el kell jutnunk a Vágsellye (Sala) melletti Deákiba (Diakovce). Az itteni termálfürdő kempingben tudunk megszállni.

A napi táv nem eget verő, kb. 60 km, de időben kell elindulni, és persze megérkezni is. Mivel ez az első nap, ezért mindenki szerelkezzen fel elegendő élelemmel, hogy ne annak keresgélésével töltsük az időt. A gáton úgy sincs bolt, pláne nem vasárnap.

2. nap, aug 8, hétfő

Deáki nevezetessége románkori temploma. Itt lelték meg a Pray-kódexet, amelyben legrégebbi nyelvemlékünket, a Halotti beszédet találták. A templomot reggel szeretnénk megnézni. Megvan a cím, telefonszám, akit keresni bemutatja nekünk, de 20 Eurót össze kell adnunk. Deákiból egy kis kitérőt teszünk a Mátyusföldre, Galántára. Itt a félig romos neogótikus Eszterházy kastély mögötti parkban áll a Kodály emlékmű, a zeneszerző gyermekkori éveinek emlékére (lásd Galántai táncok).

Innen vissza a folyóhoz Szered (Sered) felé, és egy hosszabb tekerés következik Galgócig (Hlohovec). Galgócon egy ferences kolostor és egy Erdődy kastély található (ahol még Beethoven is koncertezett), amúgy egy rendezett és parkokkal teli város, ami a "rózsák városa" címet kapta. A fő programpont viszont a csillagvizsgáló megtekintése. Remélhetőleg még délután 4-re odaérünk, akkortól várnak minket egy bemutatóval, Iván is jön velünk, ő majd fordít. Ennek is van költsége, 3 Euró. A később indulók, ha autóval el tudnak jutni idáig, itt csatlakozhatnak hozzánk.

Ezután még 22 km-t kell tekernünk, hogy Pöstyénbe (Piestany) érjünk, mivel ebben a szép, egykor monarchiabeli, kénes iszapjáról híres fürdővárosban van a Pullmann kemping, ahol megszállunk. Esetleg itt lehetne hagyni az extra autót (hogy őrzött helyen legyen), ez a hely visszafelé vonattal elérhető.

A táv kb. 65 km, de ez a néznivalók miatt elég sok ideig tarthat. Erősen ajánlott tehát ezen a napon is időben elindulni.

3. nap, aug 9, kedd

Haladunk felfelé, ez már szlovák vidék. Pöstyéni körülnézés után (van mit nézni: oszlopsoros gyaloghíd, a mankóját kettétörő ember szobra, fürdősziget) tehetnénk egy kiruccanást Verbóba (Vrebovce), Benyovszky Móricz, egykori madagaszkári király szülőhelyére. De valószínűleg ez nem fog beleférni.

Ezek után jönnek a várak. Csejte (Cachtice) - Báthory Erzsébet állítólagos vérben fürdőzős horrortörténeteiről lehet ismert a történelemben járatosaknak - igaz, nem esik egészen útba, majd Beckó vagy Bolondóc (Beckov) és Trencsény (Trencin). A trencsényi na Ostrove kemping az e napi cél.

Ez kicsit rövidebb táv, mint az előző napiak, a verbói kitérő nélkül kb. 45 km. Viszont 3 nap egymás utáni, időre tekerés lehet, hogy sok lesz, ezért itt két éjszakát töltenénk.

4. nap, aug 10, szerda

Pihenőnap Trencsényben. Az impozáns vár megmászása (nem tudjuk, hogy most lehet-e, régen le volt zárva), a hóhér háza, esetleg tekergés a környéken.

5. nap, aug 11, csütörtök

Ha a társaság regenerálódott, akkor egy újabb nagyobb szakasz következik, eleinte továbbra is a folyó mellett, Ilava, Vágbeszterce (Povázska Bystrica), Predmér (Predimer). Itt a Vág nagy hurkot tesz, meglátjuk majd, melyik oldalon célszerű tekerni. Predmérnél kell keletnek fordulni és begurulni a hegyek közé, Szulyóváralja (Sulov Hradná) felé. Semmi pánik, ez nem a Magas Tátra, csak 1-2 száz méter emelkedő. Ha viszont odaérünk, kárpótol majd a táj, a különleges sziklaalakzatok, amiről ez a vidék híres. És persze itt is van egy vár. Letáborozás a Stefanik kempingben.

6. nap, aug 12, péntek

Újabb pihenőnapot rendelünk el, amit a környékbéli Szulyó völgyben kirándulással tölthetünk. Kellemes körtúra tehető a szulyói vár maradványaihoz, az ösvény érinti a sziklaformák nagy részét. A hegygerincről és néhány kilátó pontról, valamint a vár csúcsából kiváló panoráma nyílik a környező dombokra és a Vág-völgyére.

Vagy, ha van kedvünk még biciklizni, megnézhetjük Nagybiccsén (Bytca) a Felvidék egyik legszebb reneszánsz várkastélyát, az eredeti állapotában megmaradt Thurzó kastélyt.

7. nap aug 13, szombat

A hazautazás kicsit sok lépésből áll. Először visszatekerünk a Vág völgyébe, mivel a vonat is ott jár, Predmérig. Ott valamelyik Zsolna felől jövő vonatra szállunk. Több irány lehetséges: Pozsonyon át Párkányig a gyorsabb Intercityvel, vagy több átszállással.

Gyakorlati dolgok

A biciklikről újat nem tudunk mondani. Működjenek és ne kapjanak defektet. A felszerelés is a szokásos, lehet dög melegre készülni de esőre is.

Viszont, mivel mégiscsak külföldre megyünk, a megfelelő iratok legyenek nálatok: Személyi igazolvány, EU-s TB kártya vagy valamilyen baleset biztosítás. És, sajnos a vírus nem múlt el, maszkot mindenképp hozzatok! Jelenleg nem kell oltási igazolás, de ki tudja mi lesz augusztusig. Figyeljétek a híreket!

Mivel Szlovákiában Euró a pénz, a mi Forintunk meg egyre kevesebbet ér, ezért ez az ország már nem olcsó nekünk. Persze bárhová mennénk, ugyanez lenne a helyzet. A kempingek árait még ki lehet bírni: kb. 3-5 Euró/ember és 3-5 Euró/sátor. Enni pedig állítólag kisebb falvakban levő vendéglőkben lehet, a menü olcsóbb. Azért elegendő pénz legyen nálatok, de természetesen sok helyen a bankkártya is működik.

A pontos találkozót, konkrétabb címeket, vonatokat és egyéb információkat majd az indulás előtt a levlistán megtárgyaljuk. Addig is készüljetek!

SPeti s Tepi

+ köszönet Györgyinek a látnivalók összegyűjtéséért és Ivánnak a helyi információkért!