Országos Amatőrcsillagász Biciklitúra | Főoldalra | Előző | Következő

Oracsbitu 8

1992 július 12-19.

Dimbről le - dombra fel

Ez a túra tulajdonképp összenőtt az előző évivel: továbbra is az ország északi dimbes-dombos-hegyes vidékein tekeregtünk, a Bükk hegységen, a Mátra mellékén és a nógrádi tájakon keresztül. Kedves vendéglátóinknak köszönhetően a szabadban csak kétszer táboroztunk, de alighanem a legemlékezetesebb élményünk az első napi táborozásnak köszönhető, amikor az éjszakai viharban Bánkúton ronggyá áztunk.

Útvonal: utvonal

Felsőzsolca - Boldva - Sajószentpéter - Varbó - Szentlélek - Bánkút - Szilvásvárad - Csermely - Ózd - Szentsimon - Zabar - Pétervására - Sirok - Parád - Mátraderecske - Mizserfa - Kazár - Salgótarján/Gedőctető - Somoskőújfalu - Kishartyán - Karancsság - Ludányhalászi - Szécsény - Balassagyarmat - Ipolyszög - Drégelypalánk - Kemence - Szob - Esztergom.

Résztvevők:

Balogh Attila?, Dringó László, Havassy Dóra, Horváth Anna, Kiss Szabolcs, Kovács Emese, Nyerges Gyula, Palánki János, Posztobányi Kálmán, Rudas Katalin, Spányi Péter, Szabó Sándor, Szalma Zsolt, Tepliczky István, Voith Petra?, Zalai Horka, ?.

Házigazdáink: Fekete János (Felsőzsolca), Kocska Tamás (Ózdi Csillagvizsgáló), Könnyű József és Kubus Gyula (Salgótarjáni Csillagvizsgáló), Berkó Ernő (Ludányhalászi).

Meghívó: meghivo

Krónika

0. nap, szombat: Felsőzsolca

Délután a társaság Felsőzsolcán, amatőrcsillagász társunk, Fekete Jánosék házában találkozott: ő és szülei vendégszeretetét élveztük a 0. napon. Estefele volt még időnk kitekerni a közeli bányatavakhoz füröcskélni egyet.

foto foto

1. nap, vasárnap: Felsőzsolca - Bánkút

Az Oracsbitu első kilométerei Boldvára vezettek, ahol megnéztük a gyönyörű románkori templomot, majd továbbtekertünk Sajószentpéterre, az itteni templomnál pedig elkészítettük a startfotót. Az igazi túrázás ezután következett: a Bükk megmászása északkeleti irányból, Varbó felől. Egy kellemes fürdő-halastó partján időztünk egy pár órát, majd felfele vettük az irányt. Aki tudott, tekert, aki nem, az tolta a bringát (lásd a fenti fotót), így értünk fel Szentlélekre, onnan pedig Bánkútra. Egész nap, bár kissé gyanús, de meleg idő volt, így nyugodtan vertünk tábort, szétszóródva a síház körüli réten a Bükk nagy bükkfái alatt. Sátrunk nem volt .(66 km)

foto foto foto foto foto foto foto foto foto foto foto

2. nap, hétfő: Bánkút - Ózd

Nyugalmunk csak egy darabig tartott, hamarosan villámlásra és egyre erősödő mennydörgésre ébredtünk. Majd hirtelen őrült módon ömleni kezdett az eső. A naív módon magunkra tekert nylon fóliák semmit sem segítettek, mert a hegyről lezúduló vízfolyam alulról közvetlenül a nyakunkba folyt. Jó sokáig esett, elbújni nem nagyon volt hová az éjszaka. Hajnal felé páran vacogva beültünk a síház előtti napernyők alá, de az sem ért semmit. Mások pedig bejutottak a biztonságos síházba - ebből reggel a tulajjal nagy veszekedés kerekedett - mivel hogy ebbéli szándékukat az előző este nem jelezték. Mivel mindenünk elázott, a reggeli órákat a hálózsákok és ruhák kifacsarásával töltöttük. A front átvonult, későőszi idő, köd és hideg köszöntött ránk.

Szerencsére az eső elállt, így folytathattuk utunkat a misztikus ködben a Bükk Fennsíkon. A dolinákkal luggatott Nagymezőn keresztül, Olaszkapun át gurultunk a szilvásváradi útig, amin egy őrületes gurulással mondtunk búcsút a Bükknek. Innen néháy dombon átvágva ismerős vidékre értünk: tavalyi túránk céljához, Ózdra értünk, ahol ismét Kocska Tamás fogadott minket. (50 km)

foto foto foto foto foto foto foto foto foto foto foto

3. nap, kedd: Ózd - rét a Mátrában

Ózdot nyugat felé, Szentsimon felé hagytuk el, majd egy kellemesen elhagyatott, ritkán járt úton bicikliztünk a szlovák határ mentén. Bár Zabartól légvonalban egész közel lett volna másnapi célunk, Salgótarján, mi egy nagy hurkot tettünk a Mátra felé. Pétervásárán, Recsken és Parádon keresztül "begurultunk" a Mátrába - noha nem a tetejére. Parád mellett találomra betekerve az erdőbe, egy vadászház melletti tisztáson találtunk tökéletes táborhelyre. (64 km)

foto foto foto foto foto foto foto foto foto foto

4. nap, szerda: rét a Mátrában - Salgótarján

E rövid kis mátrai izelítő után visszafele fordultunk. Délelőtt megmásztuk Sirok várát, onnan Mátraderecske, Mizserfa, Kazár érintésével áttekertünk Salgótarjánba, ahol a Gedőc-tetői Csillagvizsgálóban vártak ránk - immáron másodszor az Oracsbituk történetében. Házigazdáink Könnyű József, Kubus Gyula és a salgótarjáni amatőrök voltak. Kellemes szalonnasütés után stílszerűen a csillagvizsgálóban aludtunk. (63 km)

foto foto foto foto foto foto foto foto foto foto foto

5. nap, csütörtök: Salgótarján - Ludányhalászi

Salgótarjánból vendéglátóinkkal kimentünk Somoskőújfaluba, ahol a várat a határzár miatt nem tudtuk megnézni. Salgótarján elhagyása bicikli elromlások és szerelések miatt kicsit nehezen sikerült. Késő délután lett, mire elindultunk a Karancs alatt, majd elértük az Ipoly folyót, és estére - 4 év után újból - megérkeztünk Berkó Ernőékhez Ludányhalásziba. (38 km)

foto foto foto foto foto foto foto

6. nap, péntek: Ludányhalászi - Esztergom

Az Ernőéknél töltött kellemes este és délelőtt után megkezdtük utolsó napi tekergésünket. Szécsényen át az Ipoly mentén Balassagyarmatig még együtt haladt a társaság, onnan e sorok írója a Galga völgye mentén, Veresegyházán át Budapestig tekert, a többiek pedig a hivatalos útvonalon a Cserhát és a Börzsöny megkerülésével Esztergomig - ahol még másnap is kellemesen elidőztek. (kb. 100-110 km)