Országos Amatőrcsillagász Biciklitúra | Főoldalra | Előző | Következő

Oracsbitu 9

1993 július 24-31.

Bizonyíték arra, hogy az Alföldön is lehet biciklitúrázni

Az Alföld eleinte "vörös posztónak" számított. Úgy gondoltuk, roppant unalmas lenne egy egész túrát szentelni neki, oda, ahol nincsenek hegyek, nem lehet nagyokat gurulni és mindenütt egyforma a táj. Szerencsére aztán rájöttünk, hogy a táj egyáltalán nem egyforma, tele van látnivalókkal, egyéni hangulatú városokkal, történelmi emlékekkel, folyókkal, még erdőkkel is - és barátokkal. Így aztán ebben az évben elindultunk átszelni az Alföldet, annak is a déli vidékét, hogy lassan lefedjük az Oracsbituk által az országnak ezt a darabját is.

Útvonal: utvonal

Szekszárd - Gemenc - Tolna - Gerjen - Kalocsa - Dunapataj - Kiskőrös - Bugac - Kiskunfélegyháza - Csongrád - Szentes - Mindszent - Ópusztaszer - Szeged - Makó - Tótkomlós - Szabadkígyós - Gyula - Békéscsaba - Békés.

Össztáv: 417 km

Résztvevők:

Halász Klára, Horváth Anna, Kovács Emese, Nyerges Gyula, Palánki János, Posztobányi Kálmán, Rudas Katalin, Schram Ottó, Spányi Péter, Szabó Erika, Tepliczky István, Voith Petra.

Vendéglátóink: Ságodi Ibolya és Dömény Gábor (Szekszárd), Kovács Emese és szülei (Tolna), Bagó Balázs (Kalocsa), Kis János (Mindszent), Szatmári Károly és a Szegedi Csillagvizsgáló, Mojdisz István és a Meteorológiai Intézet (Békéscsaba), Gyarmati László és szülei (Békés).

Meghívó: meghivo

Krónika

0. nap: Szekszárd

Szekszárdi gyülekező Ságodi Ibolya és Dömény Gabi otthonában. Három pici gyerekük lévén, ők sajnos nem tudnak velünk tekerni.

1. nap: Szekszárd - Duna part

Start. Gemenci erdőtúra, majd tekerés a gáton gyönyörű ártéri vidéken. Tolnában rövid vendégeskedés Kovács Emesééknél, majd kompolás a Dunán. Este találkozás Bagó Balázzsal (BGB), alvás a Dunához közel a szabadban. (65 km)

foto foto foto foto foto foto foto foto foto foto foto

2. nap: Duna part - Bugac

Reggel BGB hegedűmuzsikával szórakoztatott minket, majd megkezdtük alföldi utunkat. Kalocsa, (Érsekség, Haynald obszervatórium, Dömény Gabi kalauzolásával) - Kiskőrös (Petőfi Sándor szülőháza) - Bugac. A bugaci csárda előtti árnyas fák alatt pihentünk le. (72 km)

foto foto foto foto foto foto

3. nap: Bugac - Mindszent

Bugac: séta a nemzeti parkban, homokbuckák közt a borókásban (tarka magyar fajta marha). Utána irány a Tisza (Kiskunfélegyháza, Csongrád) majd kanyar délnek Szentes, Mindszent felé. Már az éjszakába fordult az idő, mikor megérkeztünk Mindszentre, ahol páratlan fogadtatásban volt részünk! Miután előre leleveleztük itteni kedves tagtársunkkal, Kis Jánossal, hogy jövünk, szinte a fél falu várt minket egy hatalmas lakomával - mint ha valami lakodalomba jöttünk volna... Teljesen ismeretlenként érkeztünk ide, mégis olyan vendéglátásban volt részünk, amire talán rá sem szolgáltunk, de nagyon jólesett. (80 km)

foto foto foto foto foto foto foto foto foto foto

4. nap: Mindszent - Szeged

A nap nagyrészét Mindszenten töltöttük, a falumúzeumban és a tiszai strandon. Alig tudtunk elszabadulni vendéglátóinktól, annyira tartóztattak, de házigazdánknak ment a vonata - mivel hogy mozdonyvezető. Hatalmas süteményekkel megrakva kompoltunk át a Tiszán, majd vettük az irányt Ópusztaszer felé (séta a Honfoglalási Emlékparkpan; sajnos a Feszty körképet akkor még restaurálták, így megnézni nem tudtuk). Este begurultunk Szegedre, ahol az egyetemi csillagdában Szatmári Károly fogadott. Ennek udvarán vertünk tábort. (45 km)

foto foto foto foto foto foto foto foto foto

5. nap: Szeged - Tótkomlós

Szegedi csillagda és városnézés kutyafuttában, majd érzékeny búcsú a várostól. Kompolás Tápénál, a Kőrös mentén tekerés egy kihalt csendes úton Makóra (strandolás, városnézés), az alkonyatban pedig tovább Tótkomlós felé. Hogy ne érkezzünk meg túl hamar, hosszas bicikli szétesés és szereléssel töltöttük az estét. Éjszaka egy útmenti kihalt tanyaépület mellett ütöttünk tanyát. (60 km)

foto foto foto foto foto foto foto foto foto foto foto foto foto foto

6. nap: Tótkomlós - Békéscsaba

Jelmondatunk: "Have you been to Tótkomlós?" Miután itt is voltunk, tovább Szabadkígyósra (Ybl kastély, mocsári ciprusfák és egy kis vadregényes délalföldi séta), majd kitérő Gyulára és csatangolás a nyüzsgő nyári hangulatban a városban. Délután begurulás Békéscsabára, a városszéli meteorológiai állomásra, ahol Mojdisz Istvánnak köszönhetően utolsó éjszakánkat töltöttük. (70 km)

foto foto foto foto

7. nap: Békéscsaba - Békés

Célegyenesbe fordult az Oracsbitu: Már csak egy rövidke szakasz volt hátra Békésig, amit egy hatalmas hajrával küzdöttünk le (lásd a célfotókat). Itt Gyarmati Lászlóék láttak vendégül, mielőtt a csapat szétszéledt és hazaindult. (25 km)

Az Alföld átszelése félig megtörtént. A teljes kört (Tokajig) majd 6 év múlva fejeztük be...