Országos Amatőrcsillagász Biciklitúra | Főoldalra

Oracsbitu 30 - 2. nap

Kelebia - Szabadka - Palics (30 km)

Reggel alapos sétát tettünk Kelebiában (a falu egykoron a Monarchia gyümölcs éléskamrája volt, naponta vitték innen a vonatok a termést a bécsi piacokra). A tetszetős hivatalban meglátogattuk a polgármestert, aki már sok-sok ciklus óta vezeti a települést általános megelégedésre (azóta ismét újraválasztották). Jót beszélgettünk a vidék sajátosságairól, múltjáról, jelenéről. Majd, Bernárd első defektjének orvoslása után nagy nehezen elindultunk a határ felé. Szerencsére, eltérően a tavalyi túrától, ezt nem követte sokkal több a későbbiekben.

Már úton voltunk, mikor szabadkai kalauzunk Jurkovics Móni telefonált: ha délig odaérünk, felmehetünk a városháza tornyába. Így aztán, nem volt kegyelem, tőlünk szokatlan hajsza következett Szabadkáig. A biciklis bandát Tepiék kocsival követték. A városban találkoztunk Mónival, és a bringás társaság nagy része oda is ért délig a főtérre. Bejártuk és megmásztuk az óriási városházát, megcsodáltuk a gyönyörű termeket, üvegablakokat és a pazar kilátást a városra, a bácskai Alföldre, a palicsi tóra. Délután mindenki szétszéledt kajálni piacra, vendéglőbe vagy pékhez, utána városnéző séta következett Móni vezetésével.

Innen csak pár km-re fekszik az (egykori) híres fürdőhely, Palics. Szép monarchiabeli épületek (amiket még a kommunizmus sem tett tönkre), rendezett park, de kissé kihalt tópart fogadott minket. Söröztünk egy jót, miközben a fanatikus fürdőzők megmártóztak a tó amúgy fürdőzésre nem ajánlott vizében. Sajnos Móni mégsem tudott velünk jönni a többi napra, mert másnap már dolgoznia kellett a belgrádi csillagvizsgálóban, ezért búcsút vettünk tőle. Alig, hogy elbiciklizett, megjött a menetrendszerű vihar és felhőszakadás, amit a palicsi "nagy kapuban" vészeltünk át. Jó sokáig tartott, már sötét volt, mire kiértünk a közeli De Tour kempingbe. Még mindig esett, ezért a sátrazást lefújtuk, szerencsére voltak (a sátornál nem nagyobb és komfortosabb, de száraz) faházikók. Házigazdánkról kiderült, hogy őt is érdekli a csillagászat, így éjszakába nyúló beszélgetés vette kezdetét, melyet ő korlátlan mennyiségű sörrel szponzorált.

Fotók: Dinnyés Lajos, Dinnyés Bernárd, Oláh János, Spányi Péter, Tepliczky István.