Országos Amatőrcsillagász Biciklitúra | Főoldalra

Oracsbitu 36 - 1. nap, hétfő

Gyomaendrőd volt a kijelölt indulópont, mert ez egy vonattal könnyen elérhető szép kisváros, és innen volt a legközelebb elérhető az Alföldi Kék Túra útvonala, melyet többé-kevésbé követtük utunk során. A vonaton való tömeges biciklis utazás gondja megoldódott, mivel a társaság hat külön részletben gyűlt össze, a hetedik pedig csak másnap érkezett. Ráadásul a legkorábbi turnushoz még a kalauz is rendkívül segítőkész volt: segített a bringák fel/lepakolásánál, még őrizte is őket ezalatt, és megengedte, hogy normál jegyünkkel az IC-s biciklikocsiba tegyük őket.

Miközben Gyomaendrődön a város melletti Erzsébet-ligetben és a felette húzódó lombkorona sétányon sétáltunk, befutott János is, majd nemsokára Hege is meghozta Mártit a nagy fehér autóval. Jó pár órai lézengés után a nevezetes, 1882-ben alapított Kner nyomdához keveredtünk, aminek múzeuma ugyan aznap zárva volt, de János közbenjárására bebocsájtást nyertünk, és ingyen megnézhettük a nagy hírű ma is működő nyomda régi masináit és nevezetes kiadványait. Nemsokára PZs-ék is befutottak: Györgyi, Zsolt, Réka. Késő délután végre elindultunk, hogy megtegyük az e napi "komoly" 20 km-es távot Dévaványa-Réhelyig, a Sterbetz István Túzokvédelmi Látogatóközponthoz, aznapi szállásunkra. Ahová nemsokára, Bernárd is begurult és Andi is megérkezett - igaz ő kocsival, mert két nap múlva már az ország másik végébe kellett mennie.

A Kőrös-Maros Nemzeti Parkhoz tartozó impozáns központ őshonos állatok tartásával és a hazai túzok populáció védelmével és szaporításával foglalkozik - mindezt a nagyközönség számára is láthatóan. Tettünk egy kis sétát a korábbi esők miatt vízzel borított közeli réten, megnéztük a három bekerített "bemutató-túzokot", illetve a bivalyokat, szürkemarhákat, rakcajuhokat. A terep kiválóan alkalmas táborozásra, de muszáj volt sátrat vernünk a végtelen számú, ereje teljében szívó szúnyog miatt. Miköben a tábortűznél az elázott cipőinket szárítgattuk, az égen az üstököst binoklizgattuk. Este és éjszaka fantasztikus polifón békamuzsikát hallgathattunk.

Napi táv: 24 km, a városbeli tekergésekkel együtt.

Fotók: Oláh János, Spányi Péter.