Országos Amatőrcsillagász Biciklitúra | Főoldalra | Előző | Következő

Oracsbitu 36

2020 július 27. - augusztus 2.

Madárlesen Biharban, vendégségben Hajdúságban, harcban a szúnyogokkal

Jobb ma egy túzok mint holnap három veréb

Különböző terveink voltak erre az évre, de a koronavírus járvány majdnem mindnek betett. Már az is felrémlett, hogy elmarad az Oracsbitu, de szerencsére nem így lett, viszont maradtunk határainkon belül. Olyan vidéket kerestünk, ahol még sose jártunk, így esett választásunk az Alföld délkeleti szélére, Békés és Hajdú-Bihar megyére - és nagyon nem bántuk meg! A túra bihari-békési felében főleg a természettel és a madarakkal ismerkedtünk, a második felében pedig az érmelléki, erdőpusztai és hajdúsági tájjal, és - amatőrcsillagász barátainknak köszönhetően - Debrecennel és Hajdúhadházával. Hogy legyen csillagászati élményünk is, utunkon a távolodó NEOWISE üstökös is elkísért, melytől az utolsó este a Hercules csillagvizsgálóból vehettünk búcsút.

Az időjárással is szerencsénk volt. A végig zivataros-esős tavasz-koranyár szinte egyetlen esőmentes hetét fogtuk ki. Igaz, a hét elején még le kellett mondanunk a vízzel borított földutakon való tekerésről, de a hétvégén már sivatagi homoktengerekben tolhattuk a bicikliket. Ráadásul idén elegen is voltunk.

Útvonal

Gyomaendrőd - Dévaványa - Réhely - Kőrösladány - Szeghalom - Vésztő-Mágor - Okány - Zsadány - Biharugra - Kőrösszakál - Komádi - Furta - Bakonszeg - Berettyóújfalu - Szentpéterszeg - Hencida - Pocsaj - Létavértes - Ligettanya-Álomzug - Vámospércs - Bagamér - Álmosd - Létavértes - Debrecen - Hajdúhadház.

(315 km)

Térkép vagy GPS nyomvonal (Garmin) - letöltéshez jobb klikk

Résztvevők

Bezdán Györgyi, Dinnyés Lajos, Dinnyés Bernárd, Eszenyei Emese, Hegedűsné Garáb Márta, Kerényi Lilla, Nyerges Gyula, Oláh János, Porhanda Réka, Porhanda Zsolt, Spányi Péter, Tepliczky István + Király Andrea (autóval).

Házigazdáink, segítőink

Tóth Zsuzsanna (KMNP, Biharugra), Tornyi Lajos (Szentpéterszeg, horgászegylet), Balázs Judit és Csontos János (Létavértes-Ligettanya-Álomzug), Budainé Szabó Edit és családja, Szabó Erika, Szoboszlai Endre, Zajácz György (Debrecen), Hadházi Csaba, Csáfordi Dénes polgármester (Hajdúhadház).

Meghívó

level ikon

nagy foto

Krónika

1. nap, hétfő: Gyomaendrőd - Réhely

ikon

Gyomaendrőd volt a kijelölt indulópont, mert ez egy vonattal könnyen elérhető szép kisváros, és innen volt a legközelebb elérhető az Alföldi Kék Túra útvonala, melyet többé-kevésbé követtük utunk során...

tovább >>

2. nap, kedd: Réhely - Biharugra

ikon

Ahogy terveztük, ez lett a leghosszabb nap. A gyönyörű reggelre ébredve kinyitott a kiállítás, amiből megtudtuk, ki volt Sterbetz István...

tovább >>

3. nap, szerda: Biharugra - Szentpéterszeg

ikon

E nap még melegebbnek ígérkezett, így megvártuk, amíg jó magasra feljön a nap, és akkor tanösvény felderítésre indultunk. Láttunk jó pár szép vízi és egy-két ragadozó madarat a szinte végtelen lapos pusztaságban...

tovább >>

4. nap, csütörtök: Szentpéterszeg - Ligettanya-Álomzug

ikon

Kellemes volt a hajnali napsütésben kikászálódni és körbejárni a tavat. Ekkor már 1-2 helybéli horgász is feltűnt...

tovább >>

5. nap, péntek: Ligettanya-Álomzug - Debrecen

ikon

Egy finom reggeli után búcsút véve házigazdáinktól és a lovaktól, elindultunk erdőpusztai körutunkra, először északnak Vámospércs felé...

tovább >>

6. nap, szombat: Debrecen - Hajdúhadház

ikon

A Bitu utolsó, de legtartalmasabb napjára ébredtünk...

tovább >>

7. nap, vasárnap: hazafele

ikon

Ez már a hazautazás napja volt. Páran már a kora reggeli vonattal elindultak, az autós szekció még ráért, a "fősodor" pedig egy barátságos délelőtti vonatot nézett ki...

Zárszó

Összegzésként néhány gondolat. Bár eredetileg nem ide terveztük, de jó, hogy erre a kevésbé túrisztikai vidékre jöttünk, mert az itteni természeti látnivalókat máshol, a hegyek-dombok között nem találtuk volna meg. Az Alföldön tekerni kevésbé kihívás, de megvan a hangulata: a láthatáron felbukkanó templomtornyok már 10-15 km-ről is mutatják a következő célt, és még azt is hogy a Föld gömbölyű... Tudjuk és láttuk is, hogy az országnak ez a vidéke nem a leggazdagabb és sok problémával küzd, de amerre jártunk, többnyire rendezett falvakat láttunk és barátságos emberekkel találkoztunk. Azt pedig jó volt látni, hogy a természetvédelmi területeken vigyáznak az ottani értékekre - csak maradjon is így!

Szerencsére idén szép számban gyűltünk össze tekerni, pedig a tavalyi túránkon már-már úgy látszott, lassan elfogyunk. Bár most is volt hiányzónk (kár, hogy Zal nem tudott velünk jönni) - az Oracsbitu "törzsgárdája" nagyrészt jelen volt.

És mindenekelőtt köszönet házigazdáinknak: a Nemzeti parktól, a horgász egylettől, a huszároktól és természetesen koszonet amatőrcsillagász barátainknak is!