Országos Amatőrcsillagász Biciklitúra | Főoldalra | Előző | Következő

Oracsbitu 15

1999 július 17-24.

A kör bezárul - szemben a Tiszával

A "kör bezárul" volt a mottója ennek a túrának. A korábbi években végigjártuk az ország északi hegyeit, a Dunántúlt és az Alföld déli részét is (sőt, az előző három évben már a határainkon túl tekertünk) - már csak annyi hiányzott, hogy a dél-Alföldet összekössük az északkeleti véggel, nevezetesen Tokajjal, ahonan egyik legelső túránk elindult. Ezután már elmondhattuk magunkról, hogy körbebicikliztük az országot. Nagyjából a Tisza mellett haladtunk, hol az egyik, hol a másik partján, "szemben az árral".

Útvonal: utvonal

Kunszentmárton - Öcsöd - Szarvas - Gyomaendrőd - Mezőtúr - Túrkeve - Fegyvernek - Tiszasüly - Tiszaroff - Kiksköre - Abádszalók - Tiszafüred - Hortobágy - Tiszacsege - Balmazújváros - Hajdúböszörmény - Tiszavasvári - Tokaj (421 km).

Résztvevők:

Kiss Szabolcs, Nyerges Gyula, Porhanda Zsolt, Posztobányi Kálmán, Prohászka Szaniszló, Spányi Péter, Tepliczky István, Zalai Horka.

Autós kiséret: Eszenyei Emese, Tepliczky Csilla.

Házigazdáink: Kovács Károly és az MCSE Kunszentmártoni Helyi Csoport tagjai, Liziczai László (Gyomaendrőd), Vas Ferenc (Mezőtúr), Fazekas János és családja (Tiszafüred), ifj. Balogh Zoltán és az MCSE Hajdúböszörményi Helyi Csoport tagjai.

Meghívó: meghivo

Krónika

0. nap, szombat: Kunszentmárton

Kiinduló pontunk Kunszentmárton volt, ahol az MCSE ottani helyi csoportjának vendégszeretetét élveztük.

1. nap, vasárnap: Kunszentmárton - Gyomaendrőd

Reggel a városi TV is kivonult, hogy riportot csináljanak velünk. Persze nem csak a biciklizésről, hanem - amatőrcsillagászok lévén - a néhány hét múlva esedékes teljes napfogyatkozásról is. (Ekkor az egész ország a napfogyatkozás lázában égett...) Ezután vendéglátóink bemutatták nekünk a várost, majd elkisértek túránk első szakaszára, a Kőrös gátján Öcsödön át Szarvasig. Szarvason kellemesen elidőztünk, megnéztük a híres arborétumot és a Kőrös partot, majd a folyó mentén továbbtekertünk Gyomaendrődre, ahol Liziczai László tagtársunk várt ránk. Ő mutatott nekünk egy csodás csendes táborozóhelyet a folyóparton.

foto foto foto foto foto foto foto foto foto foto

2. nap, hétfő: Gyomaendrőd - Tiszasüly

Délelőtt megnéztük a híres Gyomai Kner Nyomda múzeumát és egy nem mindennapi motor múzeumot. Ezután elhagyva a Kőröst és a Berettyó felé véve az irányt Mezőtúrra tekertünk, ahol ismét kedves fogadtatásban volt részünk - hála az MCSE ottani tagjának, Vas Ferencnek, aki nemcsak ebédre hívott meg bennünket, hanem kinyittatta az éppen szünnapos városi múzeumot is. Délután újból "folyót váltottunk", és elértük a Tiszát, egy esti kompolás után Tiszasülyön, a gát alatt a vízügyi igazgatóság ottani telepén vertünk tábort.

foto foto foto foto foto foto foto

3. nap, kedd: Tiszasüly - Tiszafüred

A tiszai gátnézés és sátorszedés után újabb kompolás következett (egy kis Suzuki szereléssel megtoldva), majd a Tisza-tó felé vettük az irányt. Kiskörén megnéztük a nagy gátat, ami a tavat tartja, majd a tó keleti oldala mentén tekertünk, megállva egy kis fürdőzésre. Abádszalókon át délután értünk Tiszafürdre, Fazekas Jánosékhoz - ők voltak itteni házigazdáink.

4. nap, szerda: Tiszafüred - Tiszacsege

Délelőtt kedves házigazdáink végigmutatták nekünk a várost, délután pedig kitekertünk a Hortobágyra, ahol az Egyek melletti különleges természetvédelmi területen, vezetett túra keretében megnéztük a madárlest és madárkórházat. Hidakon, pallókon mélyen begyalogoltunk a tavas-mocsaras vidékre, ahol különleges leshelyekről, "lőrésekből" nézegethettük a gazdag madárvilágot. Este továbbhaladtunk, visszatérve a Tiszához, és Tiszacsegén a partmenti kempingben tanyáztunk le, heveny szúnyogfelhőben.

foto foto foto foto foto foto foto foto foto foto foto

5. nap, csütörtök: Tiszacsege - Hajdúböszörmény

A Hortobágy északi részén a Hajdúság földjére léptünk. Balmazújváros után Hajdúböszörményben az MCSE ottani helyi csoportjának tagjai fogadtak, várost néztünk, kellemesen elbeszélgettük a délutánt, majd a strandon vertünk tanyát.

foto foto foto foto

6. nap, péntek: Hajdúböszörmény - Tokaj

Búcsút véve vendéglátóinktól, megkezdtük utolsó napi tekerésünket először Tiszavasvári felé, majd a Tiszalőki vízlépcsőhöz. Innen már egész közelről látszott célunk, a Tokaj hegy. Hamarosan begurultunk a városba is, és letáboroztunk a kempingben. Az estét természetesen egy borospincében töltöttük, ahol kiváló aszúval és szamorodnival öblítettük le a túrát, emlékbe pedig jónéhány üveg helyben palackozott borocskát vettünk.

foto foto foto foto foto foto foto

7. nap, szombat: Tokaj

Az utolső napra még egy kis borozgatás, borvásárlás és a hazazötyögés maradt.